Menu

Moja košarica

Moja košarica

V košarici ni izdelkov
Skupaj 0
Dostava 0
Cena skupaj 0

Our webstore uses cookies to offer a better user experience and we recommend you to accept their use to fully enjoy your navigation.

Moja košarica

Moja košarica

V košarici ni izdelkov
Skupaj 0
Dostava 0
Cena skupaj 0
Energijski Energijski

Energijski sistemi

Ne glede na to, ali ste bodybuilder, tekač na 400 m ali kolesar, vsaka vrsta aktivnosti potrebuje poseben energijski sistem odvisno od trajanja in intenzivnosti. Kateri energijski sistem torej deluje pri kateri vadbi?

ATP ali adenozin trifosfat

Obstajajo trije načini za pretvorbo energije:

- Aerobni sistem, ki uporablja kisik iz okolja.

- Anaerobni laktatni sistem, ki proizvaja kislino v telesu.

- Anaerobni alaktatni sistem, ki ne uporablja kisika in ne proizvaja kisline.

Skupni cilj teh treh sistemov je obnova edine molekule energije, ki jo lahko uporabijo mišice: ATP (adenozin trifosfat). Ti trije energijski sistemi so neločljivo povezani. Delujejo v sinergiji in se medsebojno uravnavajo.

Mišice so motor gibanja

Mišice pretvarjajo kemijsko energijo v mehansko. ATP deluje kot gorivo za krčenje mišic. Ob delovanju živčnih impulzov se ATP razgradi ter sprosti energijo in toploto.

Če so v mišičnih vlaknih nizke zaloge ATP-ja, se bodo mišice lahko skrčile le za 1 do 2 sekundi. Ker mišice ne prejmejo ATP-ja, obstajajo procesi, ki lahko obnovijo ATP. Vse, kar je potrebno, je energija iz hrane.  

Poraba energije glede na telesno dejavnost

Vir: Guilland et al. in: Martin et al. Recommended nutritional intakes for the French population. 3rd edition. Tec et Doc. P. 338–394. 2001.

Med vadbo, ki traja več kot eno uro, je pomembno zaužiti ogljikove hidrate v obliki napitkov ali hrane, da ne porabimo svojih zalog ogljikovih hidratov in lahko vadimo dlje ali hitreje. 

Poraba energije glede na telesno dejavnost

 

Energijski sistem

Anaerobni alaktatni

 

 

 

 

 

 

 

 

Anaerobni laktatni

 

 

 

Aerobni

Opredelitev

Za krčenje mišic kisik ni potreben. Omejen energijski sistem. Kratki in intenzivni gibi, blokade

 

 

 

 

 

 

 

 

Kisik ni potreben, a je proizvodnja mlečne kisline v mišicah omejevalni dejavnik. Kratkotrajni intenzivni gibi.

 

 

 

Za krčenje je potreben kisik iz mišic. Neomejen sistem. Dlje trajajoča vadba. 

Vrsta aktivnosti

Moč, hitrost

 

 

 

 

 

 

 

 

Upor

 

 

 

Vzdržljivost

Trajanje aktivnosti

0 do 20 sekund

 

 

 

 

 

 

 

 

20 sekund do 2 minuti

 

 

 

Več kot 2 minuti do več ur

Primer dogodkov

Sprint (100 m), skoki, metanje, bodybuilding, dvigovanje uteži, rokoborbe, borilne veščine

 

 

 

 

 

 

 

 

Plavanje na 400 m, 800 m, 100 m, kolesarstvo na velodromu, nogomet, košarka

 

 

 

Maraton 1500 m, plavanje na 1500 m, cestno kolesarstvo

Uporabljene zaloge energije

ATP

 

 

 

 

 

 

 

 

Glukoza v mišicah

 

 

 

 

Glukoza in glikogen v mišicah in maščobnem tkivu

Potrebe po beljakovinah –vzdrževanje mišične mase – povečevanje mišične mase

1–1,2 g/kg telesne teže/dan 2–3 g/kg tt/dan (trajanje <6 mesecev)

 

 

 

 

 

 

 

 

1,5–1,7 g/kg tt/dan

 

 

 

1,5–1,7 g/kg tt/dan

 

Vnos energije

<-

 

 

 

 

 

 

 

 

Zelo spremenljiv, odvisno od aktivnosti: od 1600 kcal/dan (6,5 MJ) za balerine do 6500 kcal/dan (26 MJ) za kolesarje na Tour de France.

 

 

 

 

 

>-